Kinderen kunnen veel profijt hebben van organisatievaardigheden. Wanneer het op school aankomt, is organisatie van groot belang om huiswerk, projecten en leerschema´s bij te houden. Maar voor veel kinderen is organiseren een vervelend klusje. Daarom kun je het beste starten met hobby´s en buitenschoolse activiteiten om je kinderen organisatievaardigheden aan te leren. Als kinderen leren om iets te organiseren wat ze leuk vinden, kan dat hen helpen om zich goede gewoontes eigen te maken die ze later kunnen toepassen op school, in hun werk en alledaagse leven.
Er zijn drie vereisten voor organisatie die de meeste kinderactiviteiten met elkaar gemeen hebben, of het nou om sport-, kunst- en cultuur- of technologiegerichte activiteiten gaat: plannen, materialen en oefenen. Zo kun je de organisatie voor elke vereiste aanleren.
Ouders zorgen er meestal voor dat kinderen op tijd op hun afspraken komen, maar dat betekent niet dat je kinderen niet een beetje verantwoordelijkheid mag geven. Afhankelijk van hun leeftijd kunnen kinderen in ieder geval een bijdrage leveren aan de planning. Dat kan zoiets simpels zijn als de volgende les of oefening op de gezinskalender markeren met een Post-it® Super Sticky Note of iets moeilijker als ze hun eigen planning bij moeten houden en hun ouders zelf moeten laten weten als ze naar een afspraak gebracht moeten worden.
Er zijn bijna geen kinderactiviteiten waarvoor geen materialen, zoals een sportuitrusting (soms heel veel), tekenbenodigdheden, bladmuziek, kostuums of uniformen, nodig zijn. Kinderen al op jonge leeftijd de verantwoordelijkheid voor hun spullen geven, is een ideale manier om ze te leren dat organisatie heel belangrijk is. Jongere kinderen kun je simpelweg vragen wat ze nodig hebben om te trainen en een checklist te maken op een Post-it® Lined Note die ze kunnen afvinken als ze hun tas of rugzak gaan inpakken. Voor oudere kinderen kun je dit uitbreiden door ze zelf hun was te laten doen, hun eigen tas in te laten pakken en te zorgen dat ze op tijd klaar zijn voor vertrek.
Veel buitenschoolse activiteiten, vooral kunst- en cultuuronderwijs, vereisen veel zelfstudie, oefenen en uit het hoofd leren. Een handige manier voor kinderen om grip te krijgen op alle informatie is door taken of passages een kleurcode te geven op volgorde van prioriteit. Dat klinkt ingewikkeld, maar het is echt heel erg simpel: laat kinderen een Post-it® Index in hun favoriete kleuren toevoegen aan de onderdelen met de hoogste prioriteit (een stuk muziek voor de volgende les, een pagina uit een sportboek of de volgende pagina van een script dat hij of zij moet leren). Oudere kinderen kunnen nog meer kleurcoderingen toevoegen om onderdelen met een lagere prioriteit aan te geven, en ze kunnen ingewikkelde onderdelen opsplitsen zodat ze zich beter op bepaalde stukken kunnen concentreren.
Deze eenvoudige stappen kunnen helpen om te zorgen dat kinderen zich de gewoonten van organisatie eigen maken voordat ze zelfs nog maar geleerd hebben om te plannen, archiveren of een agenda bij te houden. En als het zover is dat ze echt belangrijke dingen moeten bijhouden, is de kans groot dat ze beter voorbereid zijn om verantwoordelijkheid te nemen en te zorgen dat alles gebeurt.
Ja, ik ontvang graag regelmatig aanbiedingen en informatie van Post-it®!